norsknettfoto Hovedsiden norsknettfoto
Norsk Nettfoto er et forum ment for fotoamatører som liker å lære mer.

HjelpHjelp   SøkSøk   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Programvare for HDR

Start Nytt Tema   Svar på Tema    norsknettfoto Hovedsiden -> Programdiskusjoner
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
RuneE

Ble Medlem: 10 Nov 2008

InnleggSkrevet: 14 Nov 2008 17:00    Tittel: Programvare for HDR Svar med Sitat

I det siste har vi hatt diverse bilder på bloggen av månen. Nå hadde jeg flere bilder tatt samtidig, men med ulik eksponering. Jeg tenkte at det måtte være noe for HDR - som jeg aldri har prøvd. Jeg hev RAW-filene inn i Photoshop og fikk ut noe som jeg ikke syntes noe særlig om. Muligens var det meg, muligens var det motivet og mulgens PS. Jeg har hørt at det finnes annen programvare som tar akkurat den første delen veldig bra. Noen tips?
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside
John

Ble Medlem: 01 Nov 2008

InnleggSkrevet: 14 Nov 2008 17:32    Tittel: Svar med Sitat

Jeg har heller ikke fått til noen vellykkede HDR bilder med PS. Syntes ikke det blir noe liv i de.
En annen ting er at alle eksponeringene må ha samme brennvidde og blender, det er kun lukkeren som skal forandres.
Jeg bruker Photomatix 3.1 til å lage HDR. Programmet er enkelt å bruke og det koster ca 500 kr.
Det jobber med raw filer og lagrer HDR bildeene i 16 bits TIFF slik at man kan hente de opp igjen i PS/ LR for videre etterbehandling.
Til Toppen
RuneE

InnleggSkrevet: 14 Nov 2008 17:37    Tittel: Svar med Sitat

Takk skal du ha - skal prøve. Mine bilder hadde samme oppstilling, og brennvidde, men noen var det nok blenderen som vat forandret. Er da forbudet mot blenderforandringen bare i PS, eller er det generelt?
Til Toppen
John

InnleggSkrevet: 14 Nov 2008 17:59    Tittel: Svar med Sitat

Here are some recommendations for taking different exposures for the HDR image:

1. Mount your camera on a tripod
2. Set your camera to manual exposure mode. Select an appropriate aperture for your scene (e.g. f/8 or less if you need more depth of field) and the lowest ISO setting.
3. Measure the light in the brightest part of your scene (spot metering or in Av mode to point only the highlights) and note the exposure time. Do the same for the darkest shadows of your scene.
4. Determine the number and value of exposures necessary. For this, take as a basis the exposure time measured for the highlights. Multiply this number by 4 to find the next exposure with a stop spacing of 2 EV. Multiply by 4 successively for the next exposures till you pass the exposure measured for the shadows. (Note: For most daylight outdoor scenes excluding the sun, 3 exposures spaced by two EVs are often sufficient to properly cover the dynamic range).
5. You can make use of Auto-Exposure Bracketing if your camera supports it and if it allows a sufficient exposure increment and number of auto-bracketed frames to cover the dynamic range determined in step 4. Otherwise, you will have to vary the exposure times manually.
Til Toppen
ivarivrig

InnleggSkrevet: 14 Nov 2008 18:56    Tittel: Svar med Sitat

Jeg fikk anbefalt Photomatix av Natura. Tone Mapping skal være bedre her enn i Photoshop CS3. Nå vet jeg ikke hvordan CS4 er på HDR. HAr ikke testet ennå.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger
RuneE

InnleggSkrevet: 14 Nov 2008 19:15    Tittel: Svar med Sitat

Nå har jeg gjort mitt første forsøk med fire månebilder fra onsdag i Photomatrix. Bakgrunnen ble mye bedre enn med en bilde om gangen i PS, men jeg tapre noen detaljer i månens overflate. Det er antagelig bare snakk om trening. Se selv.

[/img]
Til Toppen
John

InnleggSkrevet: 14 Nov 2008 20:23    Tittel: Svar med Sitat

Det ser bra ut det. Hva er det vi ser nede i bunnen til høyre ?
EN annen ting, jeg ser noen runde flekker i bilde, bl.a en helt til venstre på midten av bilde. Det kan minne om litt smuss på bilde sensoren. Ser du disse på andre bilder også Rune ?
Til Toppen
RuneE

InnleggSkrevet: 14 Nov 2008 20:30    Tittel: Svar med Sitat

Takk for det! Strukturen nede til høyre er skyer (bildet er ikke beskåret). Det andre må smuss - selv om det skal være automatisk fjerning. Har ikke vært noe problem tidligere. Skifter for mye linser? Smile
Til Toppen
John

InnleggSkrevet: 14 Nov 2008 21:03    Tittel: Svar med Sitat

Ja det kan se ut som det. Jeg har renset bilde sensorer flere ganger selv. Mitt har ingen form for automatisk rensing.
Har som regel tatt det med på jobben og bruk trykkluft. Nå sist tok jeg rett og slett støvsugeren og et sugerør. Satte sugerøret i enden av støvsugertuten og sugde bort bøsset. Smile
Bøsset er som regel synlig på brikken hvis man bruker en god og kraftig lampe å lyse med. En annen ting er jo at bøsset er plassert speilvendt i forhold til hvor det befinner seg på bilde.
Regner med at du vet dette men skriver det for allmengeten. Sett kamera på f/11 og ta bilde mot en ensfarget hvit vegg eller skyfri himmel. Sjekk så bildene på pcn og se etter flekker eller fugl lignenede objekter i bilde. Finner man noe så sitter dette på bildesensoren i kamera. Det skal mye skit til på objektivet før dette kommer til syne.
Til Toppen
RuneE

InnleggSkrevet: 15 Nov 2008 10:09    Tittel: Svar med Sitat

Vi får først prøve å slå av og på et par ganger og se om det rister av. Foreløpig var det bare på slike "ekstremt" jevne overflater at det var synlig, og da er PS like OK til å "fjerne" det med.

Jeg leste et sted at mengden støv på brikken var proporsjonalt med antall linseskift og at man allti skulle vende kamera nedover når man skiftet.

Dette blir gøy. (jeg hadde problemet enda verre med min 300D)
Til Toppen
John

InnleggSkrevet: 15 Nov 2008 23:54    Tittel: Svar med Sitat

Ja det er riktig det Rune. Jeg vender altid kamerahuset ned og så passer jeg på å bytte objektiv på steder det er minst mulig støv.
Så er det på med lokk på enden av objektivet umidelbart.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    norsknettfoto Hovedsiden -> Programdiskusjoner Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet